Du är här: Hem / Om Intresseresor / Särskilda resevillkor

Särskilda resevillkor

Nedanstående resevillkor gäller om inte annat angivits. I första hand gäller det som angivits vid bokningstillfället, i andra hand dessa särskilda resevillkor och i tredje hand de allmänna resevillkoren.

Viktigt angående flygbokningen
Namnet på flygbiljetten måste överensstämma exakt med namnet i passet på resenären. Om så inte är fallet har flygbolaget rätt att neka personen påstigning. Vi rekommenderar alla passagerare som ska byta efternamn p.g.a. giftemål att vänta med detta tills efter smekmånaden. Alla flygsträckor i flygbiljetten måste utnyttjas i den ordning de kommer. Om en flygsträcka inte utnyttjas kommer efterföljande flygsträckor att avbokas automatiskt utan ersättning till passagerarna.

Betalningsvillkor
Följande generella villkor gäller som betalningsvillkor om ej annat angivits. Vissa hotell och flyg har andra betalningsvillkor. I samband med bokning betalas en anmälningsavgift på 1 000 kr. Resan ska vara slutbetald senast 31 dagar innan avresedag. I vissa fall kan flygbolagen kräva biljettering omgående på en bokning som ligger längre fram i tiden. Flygbolagen kan således tidigarelägga ett biljetteringsdatum som redan är satt. Om kunden inte följer de betalningsvillkor som angivits har researrangören rätt att avboka hotell och/eller flyg.

Avbokningsvillkor
Resenären har rätt att avbeställa resan enligt följande.
Om avbeställningen sker tidigare än 30 dagar före avresan mot erläggande av en kostnad motsvarande 5 % av resans pris, dock lägst 1000 kronor.
Om avbeställningen sker därefter men tidigare än 14 dagar före avresan, mot erläggande av en kostnad motsvarande 50% av resans pris.
Om avbeställningen sker därefter men tidigare än 14 dagar före avresan skall resenären betala hela resans pris med avdrag för eventuell reseskatt.

Ombokningsvillkor och namnändringar
Flygbolagen är mycket strikta med ombokningar i flygbiljetter såsom namnändringar. En bokstav som är fel kan medföra att biljetten inte är giltig och att kunden på egen bekostnad är tvungna att köpa en ny flygbiljett. Det är då inte heller säkert att det finns flygbiljetter kvar eller att de kostar lika mycket som tidigare. Det är kundens ansvar att kontrollera att namnen i flygbokningen motsvarar namnen i passet. Om fel upptäcks måste de omgående meddelas till oss.

Övrigt
Vi reserverar oss för tryckfel och förändrade förutsättningar som ligger utanför vår kontroll såsom exempelvis tidtabellsändringar, strejk, bränsletillägg, förändrade skatter, försenat flyg, försenat bagage, förändring av sittplats på flyg m.m. När kunden vill boka en resa som tidigare offererats är det inte säkert att det finns lediga rum i den rumskategori som bokningen är beräknad på. Flyg kan också vara fullbokat i den bokningsklass som bokningen är beräknad på. Om några av komponenter i resan inte går att boka kan vi tyvärr inte genomföra en bokning.

Förlorat bagage
Om oturen skulle vara framme och ditt bagage går förlorat eller blir skadat skall du alltid ta kontakt med flygbolaget på flygplatsen efter ankomst. Om du har reseförsäkring skall även försäkringsbolaget kontaktas.

Försäkringar
Det åligger resenären att se till att ett fullgott försäkringsskydd finns.

Färdhandlingar
Levereras normalt 7 - 14 dagar före avresa, efter det att slutfakturan är betald. Se till att ta med samtliga biljetter, vouchers och övrig information på resan.

Nedanstående är exempel på ansvar som kunden har under resan. Kunden ansvarar för att:
* namnen på flygbiljetterna stämmer med namnen i passet.
* passet är giltigt minst 6 månader från hemkomstdagen.
* giltiga visum finns.
* reseförsäkring och avbeställningsskydd finns.
* kontrollera att flygtiderna inte har ändrats.
* vara på flygplatserna minst 2 timmar innan flyget skall avgå.
* återbekräfta hemresa till flygbolaget senast 48 timmar innan hemresa.
* rätt vaccinationer har tagits.